2009-02-19

Marit & Ella är två damer med olika erfarenheter av livet




För mig är det helt uteslutet att rösta på Ella Bohlin i det kommande EU-valet. Att ens tänka på att kryssa för Christina Doctare är lika uteslutet det också eftersom varje röst på någon annan på Kristdemokraternas lista ger Ella Bohlin oförtjänta poäng. För första gången sedan jag blev Kristdemokrat vägrar jag att rätta in mig i ledet. En kreationist som representerar en rörelse som står tusen mil från Isaac Newton är för mig som naturvetare helt obegriplig. Jag och några med mig kommer att lägga vår röst på Marit Paulsen som valdes till "Årets europé" 1995, då Europarörelsen i konungariket Sverige utsåg sin första kandidat för det nyinstiftade priset. Hon fick det för sitt engagemang för Sveriges inträde i EU. Marit Paulsen var ledande i kampanjen för JA-sidan i folkomröstningen om EU-medlemskap 1994. Hon förespråkade också ett svenskt införande av euro som valuta inför folkomröstningen 2003. Utöver de ovan nämnda frågorna har fru Paulsen varit drivande inom områdena miljö och livsmedel, bland annat i frågan om djurtransporter.

--- quod scripsi scripsi ---

Fram till valet 2009 tjänar en svensk EU-parlamentariker lika mycket som en ledamot i Sveriges riksdag. En svensk Europaparlamentariker får alltså samma lön som en svensk riksdagsledamot, för närvarande 54 500 kr i månaden. Från valet 2009 börjar nya regler att gälla. Då kommer alla nya ledamöter att tjäna lika mycket, oberoende av vilket land de kommer ifrån. Lönen kommer då vara cirka 7400 euro för en parlamentariker. Ledamöter som blivit omvalda kan välja att få ersättning enligt de gamla reglerna. 7400 euro är rätt mycket pengar till en tjej som så sent som 2005 ansåg att kreationismen var en minst lika intressant teori som Darwins teori. Läs här om Ellas "gamla åsikter".

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , ,
.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fast att Bohlin skulle vara kreationist är ju ett påhitt av Humanisterna. Detta har hon ju själv nyligen skrivit om på Newmill. Du kan nog lugnt rätta in dig i ledet.

Hur som helst, är du helt saker på att folkpartisten inte har religiösa funderingar? Journalister brukar ju sällan fråga politiker från andra partier än kd om sådana saker...

Anonym sa...

Det är klart att ”folkpartisten” har religiösa funderingar. Själv tillhör jag en liturgiskt konservativ fraktion av Svenska kyrkan. Jag har med andra ord ingen bakgrund i vare sig Livets Ord eller andra liknande samfund. Jag har en tudelad syn på Gud, en gudfruktig och en naturvetenskaplig. När någon frågar mig om jag tror på Gud svarar jag alltid: Frågar du mig som kristen eller som naturvetare?

Nog om detta:
Nu till Ella Bohlin

Ella Bohlin utsågs 2005 till Årets Förvillare av föreningen Vetenskap och Folkbildning (www.vof.se) "för hennes vilja att jämställa skapelsetro med vetenskap i svenska skolor."

Till årets förvillare kan den utses som i Sverige under året, frivilligt eller av grov oaktsamhet, bidragit till att skapa förvirring och oklarhet om vetenskapens metoder och resultat. Särskild vikt ska fästas vid insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn.

Anonym sa...

Tja men vilken politik skall våra 19 svenska mandat föra i Bryssel. Det är ju inte personen utan partiet och valprogrammet som bestämmer det.
Frågan är om man likt riksdagsval och kommunval vill ha så mycket kristdemokratiskt inflytande som möjligt? Självklart.

Självklart skall din (och min) röst gå på en kristdemokratisk lista. Gillar du inte namnen, bara politiken, så kan du ju alltid välja en partilista, dvs blank på namn, bara "kristdemokraterna" på!!

Anonym sa...

Så här skriver Anders Wijkman på sin hemsida:
Mitt engagemang för samhällsfrågor har alltid varit starkt. Blev tidigt invald i Riksdagen, då för moderaterna. Arbetade sedan i nära tjugo år med humanitära problem, utvecklings- och miljöfrågor. Katastroferna, fattigdomen och orättvisorna i världen har jag upplevt på nära håll. Mina erfarenheter i Röda Korset, FN och Naturskyddsföreningen var starka och omvälvande.

Så här skriver Ella Bohlin på sin hemsida:
Den 16 januari fick jag förtroendet att stå som toppkandidat på Kristdemokraternas valsedel till Europaparlamentet. Det är jag otroligt stolt och glad över. Jag är därmed den yngste toppkandidaten bland alla riksdagspartier.

---

Fram till valet 2009 tjänar en Europaparlamentariker lika mycket som en ledamot i det nationella parlamentet i hemlandet. En svensk Europaparlamentariker får alltså samma lön som en svensk riksdagsledamot, för närvarande 54 500 kr i månaden.

Från valet 2009 börjar nya regler att gälla. Då kommer alla nya ledamöter att tjäna lika mycket, oberoende av vilket land de kommer ifrån. Lönen kommer då vara cirka 7400 euro för en parlamentariker. Ledamöter som blivit omvalda kan välja att få ersättning enligt de gamla reglerna.

---

Om Christina Doctare, Tuve Skånberg, Holger Gustafsson, Alf Svensson eller Inger Davidson hade haft en större chans än en snöboll i helvetet att bli valda hade jag inte tvekat en sekund. Men en ung tjej, knappt torr bakom öronen, med erfarenhet som väger mindre än en fjäder i det stora EU sammanhanget!

Jag tar mig för pannan och frågar:
Vad vill Kristdemokraterna uträtta med Ella Bohlin?

Anonym sa...

Får jag ställa en personlig fråga?
Varför är ditt visitkort makulerat?

Anonym sa...

Man har alltid rätt att ställa en fråga om det är någonting man undrar över. Svaret på frågan är därför :-)


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar