2007-09-22

Jag kan aldrig förlåta den vite mannen

Red Cloud, Makhpiya-Luta, 1822-1909

Röda Molnet (Red Cloud, Makhpiya-Luta, 1822-1909, Dakota Oglala) en av de mest kända av de stora indianhövdingarna lär ha sagt ungefär så här på sin ålders höst: Jag förlåter den vite mannen att han brände våra byar och att han våldtog våra kvinnor och jag förlåter den vite mannen att han dödade våra barn. Men jag kan aldrig förlåta den vite mannen att han av grymhet skövlade våra heliga persikolundar och jämnade dem med marken. Makhpiya-Lutas ord har aldrig tagits på allvar. Vad spelar väl några gamla persikolundar ute på stäppen för roll i den stora mänsklighetens sammanhang? Det går väl att plantera nya? Idag när vi kan leta reda på det mesta om vår historia på Internet borde Röda Molnets ord väcka våra innersta tankar till liv och vi borde kanske börja fundera på vad som är heligt för vissa men inte för oss själva.



Vad en persikolund spelar för roll är en fråga som kan tyckas en aning banal om man inte tidigare tänkt tanken. Men om man tänker sig en större tanke, en tanke där våra fäder vilar, en tanke där våra mödrar finner ro i sin själ och en tanke av helighet, kanske man kan förstå vad indianhövdingen menade när han sa att han aldrig skulle kunna förlåta den vita mannens skövlingar av deras underbara persikolundar.

Jag minns hur illa jag tog vid mig av fotografen Elisabeth Ohlson Wallins Ecce Homoutställning där hon använde sig av homosexuella modeller och miljöer för att kommunicera likheten mellan bibliskt och modernt utanförskap. Jag tyckte att hon gick flera steg för långt. Jag kände att hela min Gudstro kränktes eftersom jag aldrig ens tänkt tanken att bögar och transvestiter inte skulle vara välkommen till Guds rike. Även om Elisabeth Ohlson Wallin är en duktig fotograf tyckte jag att hon slabbade till det ordentligt, nästan på gränsen till osnygghet.

Idag har konstutövaren Lars Vilks eländiga och slarviga karikatyr, som föreställer profeten Muhammed som rondellhund, ställt till ett herrans liv. Men konstnären Vilks känner varken rädsla eller ånger. För honom är konstnärens rätt mer värd än de persikolundar som Röda Molnet inte kunde förlåta den vite mannen. Jag däremot känner mig rädd. Jag är rädd för att tryckfriheten och yttrandefriheten kan ha ett allt för högt pris om vilken stolle som helst, helt ostraffat, kan ta sig rätten att utan vidare kränka andra människor kärlek till sina heliga persikolundar.

Prärieindianers historia

Indianerna var ett nomadfolk som inte byggde hus till sina gudomar. Deras persikolundar var förenklat de platser där dessa gudomar bodde. Den högsta gudomen hos Dakotas Oglalaindianer var Wakan Tanka, den store anden. Persikolundarna var fundamentet i deras trosuppfattning. Den vite mannen visste mycket väl vad han gjorde när han av grymhet skövlade deras heliga persikolundar och jämnade dem med marken.

Samma sak med Lars Vilks och Nerikes Allehanda som mycket väl visste vad de gjorde när de publicerade sin rondellhund. Det handlade inte alls om att värna tryckfriheten och yttrandefriheten utan att om att testa hur mycket luft man kan blåsa in i en ballong innan den spricker. Problemet är bara att när ballongen väl spruckit går den aldrig mer att blåsa luft i. Som ett ägg som man tappat i golvet. Lilla trilla låg på hylla, lilla trilla trilla ner, ingen man i detta land, laga lilla trilla kan.

Nyligen: , , , , , , , , , , , , , ,
.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan inte mena att det är samma sak att bränna ner levande "heliga" persikolundar och att rita en fantasifull karikatyr på en profet som levde för tusen år sedan.

Max Hobstig sa...

Jo. Det är precis vad jag menar.
Om man sparkar på någon spelar det mindre roll var sparken tar. En spark är alltid en spark!

Ahsurup sa...

Okej jag förstår. En av de stora världsrelgionerna (hinduismen) betraktar kon som ett heligt djur, som människans moder. I Sverige slaktar vi detta heliga djur, styckar och plastar in och lägger ut i vanliga matvaruaffärer att köpas och ätas av oss. Nog sparkar vi i så fall än mer på hinduer än på indianer och muslimer i så fall. Eller?

Max Hobstig sa...

Jag är inte säker på att du kan göra dig till talesman för hinduerna. Jag har aldrig hört att hinduer ser våra matvanor som en kränkning. Vi äter kor eftersom vi alltid gjort det sedan Hedenhös tid. För övrigt äter vi inte kor för att kränka hinduer utan för att behöver mat i magen. Som jag ser det är det en väsensskild skillnad att kränka någon medvetet och att av oförsiktighet trampa någon på tårna.

Ahsurup sa...

Du missförstår mig, min poäng är att vi lever i ett heterogent samhälle, med motstridiga normer och tabun, vi trampar ständigt varandra på tårna avsiktligt eller oavsiktligt. Ett par unga kvinnor i Uppsala badade barbröstade. På badet ansåg man att det kunde uppfattas kränkande av andra etniska grupper. Kvinnorna kände sig kränkta i sin jämställdhet och anmäler badet till Jämo. Jag tycker dock att det är värre att bränna levande träd, egendom eller att hota något till liv och lem, än att bränna eller skända flaggor och religiösa symboler. Detta oavsett om man är vegan eller muslim.

Max Hobstig sa...

Quod scripsi scripsi ...

Anonym sa...

Vad är heligt i vår tid?
Vilken betydelse har religion i dagens värld?

Gud borde hållas helig, men så är det tyvärr inte alltid. I stället upphöjs människor som om de vore gudar. Jesus sa att i den sista tiden skall kärleken kallna hos de flesta och det ser vi gå i uppfyllelse i vår tid. Människor ser mer och mer enbart till sig själva.

Anonym sa...

Jag tänker på Monty Pyton-filmen "Life of Brian". Där skojades det friskt med Jesus och kristendomen men inte hotades Monty Pyton-gänget till livet för det. Inte vad jag vet iallafall. Under häxjaktens tid i vårt kära land mördades det i Guds & Jesu namn. Idag mördas det i den store profetens namn. Inte mördade väl Dakota-indianderna & Röda Molnet i den store andens namn? Eller? Hela agerandet av extremgruppen Al-Quaida i den här frågan är absurt och skapar bara fler motsättningar som tyvärr då drabbar hela den muslimska världen. Sen tycker jag att det var omdömeslöst av Lars Vilks som borde tänkt sej för & inte ha "rört om" i något som redan är så infekterat.

Anonym sa...

Muhammed är helig för muslimerna. Vad är heligt för dig? Det kan vara en person, plats eller tid. När man säger att något är heligt så innebär det i princip att det är något man skall respektera, något som är okränkbart. När du har tänkt ut vad som är heligt för dig, kan du nog förställa dig att det blir skändat och fördärvat.

Anonym sa...

Texten publicerades i Jönköping Nu
Onsdagen den 26 september 2007
Pappersupplagan nr 34 sidan 38

Anonym sa...

Texten publicerades i Kristdemokraten
Tisdagen den 28 september 2007
Pappersupplagan nr 39 sidan 27

Anonym sa...

Texten publicerades i Jönköpings-Posten
Måndagen den 1 oktober 2007
Pappersupplagan nr 227 sidan 7


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar