2006-11-08

Alf T Samuelsson



Den 3 juni 2003 stupade jag på min post och gick in i ett gryt som inte ens en tysk jaktterrier kunde spränga. Man brukar säga så i jaktkretsar när grythunden inte förmår att jaga ut grytets invånare (som kan vara räv eller grävling eller annat knytt som jägarna vill göra bostadslös).

Förre statssekreterare och borgarrådet Alf T. Samuelsson
Alf T Samuelsson är en annan kristdemokrat som också stupat på sin post sedan han drabbats av Parkinsons sjukdom. Under tiden som jag bara blivit bättre och bättre från mitt PTSD har vännen Alf bara blivit sämre av sin Parkinson. Grabben som tråcklade med lädertrasan på Söderstadion kommer aldrig mer att tråckla. Inte ens med sytråd! Alf T Samuelsson har tråcklat färdigt med sin lädertrasa på Bajens arena!

Sedan ett år tillbaka är en påhälsning hos familjen Samuelsson högprioriterat och likaledes ett besök hos juden Emerich Roth de få gånger om året jag dristar mig att krypa ut ur mitt gryt för att vandra på Stockholms gator en dag eller kanske två. Som en lisa för själen är det att med Alf Samuelsson prata gamla minnen då vi båda stod på samma eländiga barrikader. Alf som högre befäl och jag kvartermästare. Det var tider!

Alf Samuelssons hustru, Ewa Samuelsson som är KDs nya äldreborgarråd i Stockholm stad har många gånger tänkt tanken om hon borde lämna politiken för att få mer tid med sin livskamrat. Men båda makarna är överens om att hon ska fortsätta. Som vän till familjen kan jag bara konstatera att ingen någonsin fått en enda utfästelse om att livet skall vara lätt att leva. Eller som Ewa själv sa i en intervju: ”Vi måste lära oss att livet inte är en autostrada”. Den enda tröst i eländet är vår viktigaste gemensamhet, nämligen vår tro på ett större sammanhang. Utan tron hade det nog varit svårare att uthärda livets kringelkrokar.

Bloggar om: , , ,
.

1 kommentar:

Anonym sa...

TILL Alf Samuelssons hustru, Ewa Samuelsson
JAG HOPPAS ATT HAM BLIR FORT FRISK
OCH KOMMER TILL RÄTTA DET GÖR MIG MYCKET ONT
ATT HÖRA DETTA JAG BER FÖR HAN
OCH HOPPAS GUD SVARAR BÖNNERNA FRÅN MIG
ALDO COLLIANDER


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar