2006-10-17

Ordning och reda



Den här bilden togs den sista kvällen med gänget på Ungdomens Hus i Skarpnäck. Mitt allra sista skift på Ungdomens Hus i Skarpnäck var tillända. Jag hade helt huvudstupa blivit politiker och skulle om några få dagar bli en av de tre gruppledarna i stadsdelsnämndens majoritet.

Sanning att säga var det ett stort misstag att ställa mig till förfogande. Kanske mitt allra största misstag jag någonsin gjort i mitt liv. Att jag hörde hemma på ”fartygets brygga” på den tiden var det ingen som tvivlade på. Allra minst med tanke på alla de personröster jag fick i valet utan att ha fört någon egen personvalskampanj. Men bli kapten?

Jag glömde av fåfänga min hustrus gamla ord. ”Max är en fullständig olycka som organisatör” och inte heller kom jag ihåg min gamla chefs ord: ”Max styrka var att verkställa och delegera”. För att inte tala om vad den gamla poliskommissarien sagt om mig: ”Max är helt orädd och har förmåga att ta tag i problem som andra av bekvämlighet eller rädsla helst undviker”. Med såna förtjänster bör man inte bli kapten. Möjligtvis kvartermästare men absolut inte kapten eller gruppledare!

Med de egenskaper som ovan nämnts kunde det bara sluta på ett sätt. Förvaltningen höll på att bli helt vansinniga på mig och den moderata ordföranden (Djurgårdare) och jag (Hammarbyare) höll på att ryka ihop inför ett sammanträde sedan han kört över mig i ett ärende om ungdomar och om hur ordning och reda skulle kunna bevaras på byn.

Senare insåg jag att man kunde skapa Ordning och Reda med en helt annan metod. Det handlade egentligen bara att vara närvarande. Det var också därför Kristdemokraterna kontinuerligt deltog i stadsdelens Nattvandrarpatruller för att hålla koll på och stödja våra ungdomar.

Bloggar om:
, , , , ,
.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Max!
Du är helvetes modig. Ingen kan efter det här bli förvånad över varför de bästa politikerna lämnar sina uppdrag. Ingen kan anklaga dig för att ha smitit från ditt ansvar. Du har gjort många människor till MÄNNISKOR! Det skall du ha en eloge för och en helvetes stor bukett rosor för!

Anonym sa...

Max min krigare! Du är en utav dem bästa människor jag har träffat du ger aldrig upp du ser det där många andra inte gör det det finna hos oss som var/är stökiga du var som en farsa till oss.
MVH:Daniel Bernsson Skarpnäck

Anonym sa...

Du bekfräftar mina fördomar om männen...
Du är modig, rolig, intelligent, generös och främst av allt - individ.
Kram, och tack för du finns ...

Anonym sa...

Klart att jag måste skriva i din blog.
Jag skickar en glad hälsning från Odin, som höjer hornet, glimtar med ögat och skålar för dig.
Du är en riktig kämpe, och så kristdemokrat du är tror jag att chansen är betydligt större att du hamnar i Valhall än i den kristna himlen när du en dag plockar ner skylten...

Anonym sa...

Max du är galen!
Du är galen på det mest underbara vis. Tänk om det fanns fler som du. Jag kommer aldrig att rösta på kd. Även om du visat att det finns bra folk i ditt parti så finns det allt för många som vill oss illa. Glöm aldrig att du är det viktiga!

Anonym sa...

Bra gjort Max!
För att vara död är du väldigt levande.
Här i Skarpnäck är det som vanligt. Kriminella dårar gör livet surt för oss hederligt folk. Det var bättre när du jobbade. Kom tillbaka för fan. Ditt land behöver dig!

Anonym sa...

Idag var det riktigt roligt att läsa på din blog.
Bra jobbat Max, fortsätt i denna anda som du påbörjat!


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar