2006-10-27

Ewa & Acko & jag

Att skriva något om Ewa Samuelsson som ännu en gång blivit vårt borgarråd i Stockholm och Acko Ankarberg Johansson som tar över posten som ordförande i kommunstyrelsen i Jönköping kan göras på två sätt. Antingen skriver man om rena hårdfakta eller så gör man så som jag pläga göra. Jag väljer som vanligt mitt eget sätt att skriva!

Ewa och jag har känt varandra sedan många herrans år. Utan att vara förmäten vill jag nog påstå att Ewa varit som en syster för mig. Den klokaste syster man kan önska. Vi har ofta haft olika åsikter om det mesta men aldrig om det viktigaste. Där har vi alltid varit överens. Att vi också kunnat prata med varandra om våra privata bekymmer har med tiden förstärkt vår relation till en gåva som jag är oerhört tacksam över att ha fått vara med om att dela. Tack Ewa, för att du är!

Acko är på ett visst sätt Ewas diametral. Med Acko kan man pladdra på ett sätt som man inte kan göra med Ewa eftersom Ewa till yrket är rektor. Acko har ett mer rejält och jordnära yrke. Acko och jag lärde känna varandra under valrörelsen. Givetvis har jag skaffat mig en del upplysningar om Acko Ankarberg i de kretsar som vanligtvis inte har något gott att säga om oss kristdemokrater. Med Acko är det inte på samma sätt som det brukar vara. Hon åtnjuter en stor respekt i de vidaste kretsar som en ytterst kompetent politiker. Kanske kunde man därför bolla tanken om ett nattvandrarteam med henne. För så var det i Stockholm. Ewa och jag var ofta ute. Föräldravandrarnas ordförande var kristdemokrat och ordförande för Farsor & Morsor på Stan är kristdemokrat. Kanske kan man … även i Jönköping?

Andra bloggar om:
, ,
.

Inga kommentarer:


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar