2010-10-16

Kristdemokraterna behöver en intern åsiktsrevision ögonaböj



Jag skrev till en kristdemokratisk lokalavdelningsordförande som inför valet den 19 september 2010 kandiderade till kommunfullmäktige i sin kommun. Politikern kandiderade även till Sveriges riksdag på två olika valsedlar, en valkrets för en del av södra landet och en valkrets för en del av norra landet. Till denne påläggskalv skrev jag och fick ett ärligt svar. Ärligheten hedrar denne KD-politiker samtidigt som hans åsikter förskräcker! Att ett riksdagsparti som Kristdemokraterna som offentligt och officiellt behandlar Sverigedemokraterna som om de vore världens undergång, samtidigt i sitt eget hägn hyser åsikter som ligger så nära SD som man överhuvudtaget kan komma, det förskräcker alldeles förfärligt!

När jag vid samma tid får ett mejl från en kristdemokrat som fortfarande kämpar på för att förändra den här världen till det bättre blir jag alldeles matt av att läsa hennes mejl som löd som följer: "Hej Max! Du behövs mer än någonsin. Jag har kritiserat verklighetens folk. Tycker inte att partiet ska använda högerpopulistiska ord då det skymmer kd:s verkliga uppdrag att arbeta för utsatta mm. Jag är mycket orolig för partiets framtid när vi har ett ungdomsförbund som är mer höger än MUF, tyvärr! Allt gott till dig!" 'Sincerely, your friend Andromeda Orlando'

Läs även andra bloggares åsikter om Kristdemokraterna:
, , , ,
.

5 kommentarer:

Kent Olofsson sa...

Inte ett ord i valrörelsen om hur man ser på ungdomsfylleriet. Inte ens folkhälsoministern har sagt så mycket som bu eller bä. Rent ynkligt!

Att avveckla alla långtidssjuka och överföra dem till arbetsförmedlingen är inte något tecken på civilkurage utan en brist på verklighetsinsikt!

Max Hobstig sa...

Det är sånt som kallas politiskt civilkurage :-)

Zeth A.G. sa...

Hej! Måste först fråga mig om denna sida är allvarligt menad? Skulle i så fall rekommendera dig att ta bort komiska länkar som ”fler hundar i kyrkan” och din länk till Inger Pling Johansson, vars blogg var en komisk satir riktad mot påstådda element i KD som inte gör skillnad på politik och religion.

Om det du skriver här är allvarligt menat, måste jag kommentera två saker: För det första blir jag överlycklig över att du kallar kristdemokraterna för konservativa och till höger om moderaterna! Själv strävar jag efter det, men anser nog att det är en bit kvar tills vi når ända dit. Vi är dock på god väg, framförallt i KDU. Moderaterna är idag ett socialliberalt maktparti utan någon egentlig ideologisk doktrin, en lite bättre version av socialdemokratin. Där har vi chansen att plocka upp den fallna manteln som det parti som vågar stå upp för klassiskt borgerliga värderingar.

För det andra undrar jag hur du tänkt att kristdemokraterna ska klara sig som Sveriges sjätte socialliberala mittenparti? De som är socialliberala har redan fem partier att välja mellan, och kommer aldrig att ta ett parti med ”krist” i partinamnet som ett seriöst alternativ för dem. KD:s problem under de senaste valen är snarare att man varit otydliga med sin värdegrund och försökt tränga sig in i mitten, med förödande resultat. KDS bildades som en motreaktion på 68-vänsterns kultur- och värderadikalism, även om man snabbt drogs in i tidens vindar där det ansågs vara fult att vara höger. Nu är 68-generationen gammal och mossig och det är andra samhällsvindar som blåser, vilket partiet skulle kunna utnyttja mycket bättre om man inte försökte tränga sig in i mitten. Jag har svårt att se hur du resonerar i den frågan, annat än att du hänvisar till hur man skötte sig under de förhållanden som rådde på 70-talet, vilket knappast är särskilt relevant idag.

MAX (©) HOBSTIG sa...

Zeth, min unge man!

Eftersom din kommentar förmodligen inte är illa menad så skall jag försöka besvara dina frågor. Men allra först vill jag ge dig ett enda gott råd som du bör betänka: ”Om du möter en man som är en dag äldre än du, så är den mannen även en dag visare än du”.

Länken ”fler hundar i kyrkan” har jag på din inrådan tagit bort. Vill du fördjupa dig i ämnet så får du googla på KYRKHUNDAR. Inger Pling Johansson behåller jag dock eftersom jag lärt känna personen bakom aliaset med anledning av att en liturgiskt konservativ Svartrock år 2005 blev valt till årets medlem av RFSL … (klicka här)

Hur KDS bildades kan du läsa om i Per Olov Enquists bok Lewis resa. Allt annat är struntprat eftersom du pratar i nattmössan om 60-talet som du inte verkar veta något om, för i så fall hade du nämnt Vietnamkriget. Jag var däremot med under hela 60-talet och har fortfarande en klar minnesbild om den tiden. Du kan gärna kolla länken så får du en liten aning om hur tiden då var … ( klicka här)

Med vänlig hälsning // Max

Zeth sa...

Givetvis önskar jag inte dig inget illa. Om du existerar kan jag nog lätt kolla upp, eftersom vi bor i samma stadsdel. (Bagarmossen) Visst vet du en hel del som jag inte vet genom din erfarenhet, men samtidigt vågar jag gissa på att jag känner min egen generation bättre än du. Många äldre verkar fortfarande betrakta ungdomar som av radikala progressivister och tro att en sådan politik är framgångsrik i att locka ungdomar, vilket är helt felaktigt om man t.ex. studerat Kairos Futures rapport om ”Generation ordning”:

”…bilden av den svenska ungdomen måste omvärderas. Dagens genomsnittliga ungdom är ingen överidealistisk miljökämpe som brinner för jämställdhet, utan snarare en måttfull person som längtar tillbaka till ett tryggt och lugnt Sverige som kanske aldrig ens har funnits.” (citatet finns även på KDU:s ordförande Charlie Weimers blogg)

Självklart har jag troligtvis inte lika bra koll på hur det var på 60-talet som du har, då mina föräldrar föddes under det årtiondet och jag själv inte var påtänkt. En del saker kan jag nog dock nämna, som den kultur- och värderadikala vänsterströmning kallad 68-generationen som fortfarande plågar vårt land in i denna dag, som kulturelit, genusvetare, pedagoger och annat. Gällande Vietnamkriget är det naturligtvis en historisk skamfläck för Sverige att så många tog ställning för en kommunistisk diktatur genom att ha fått en snedvriden bild av media där man bara visade upp de antikommunistiska styrkornas övergrepp. Mycket talande är att en organisation som förmodligen inte stod till höger om de amerikanska republikanerna (från vilka vi hade en person på besök under valrörelsen, kan jag stolt meddela!), Demokratisk Allians, betraktades som ”extremhöger” för att man var emot kommunistisk diktatur. På den tiden reste CUF på studieresor till Cuba och LUF höll på att anta en marxistisk syn på samhället. (och skamligt nog var KDU inte mycket bättre) Det var en vänsterextrem tid som nog är svår att fatta även för oss som växt upp i det ännu så socialdemokratiska Sverige.

MvH // Zeth


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar