2006-10-03

Urban Svensson



Urban Svensson har varit partisekreterare sedan 2002 och ansvarat för två valrörelser. ”Jag sade upp mig på valsöndagen för att undvika kopplingar till valresultatet” säger Urban Svensson. "Han gör det på egen begäran", enligt Göran Hägglund. ”Urban Svensson har gjort ett utomordentligt arbete sedan han började sin tjänst 2002. Under tiden har han haft ansvar för KDs hela partiorganisation och arbetat hårt med att få den så väl fungerande som den är idag.”

Jag vet inte, om jag skall skratta eller gråta. På vilket sätt har Urban Svensson gjort ett bra jobb. En partisekreterare är väl på samma sätt som en general ansvarig för hur det går i valet. Och det bör gälla inte bara det sista katastrofvalet utan även det förra valet år 2002.

Det enda jag har att säga om Svenssons avgång är att det inte var en enda dag för sent. Det jag mer har att säga är att det var bättre på den förre partisekreteraren Sven Gunnar Perssons tid. Bra mycket bättre!

Partisekreterare Urban Svenson i förvandling

Resumé av valorganisation och valarbete år 2002
Bristerna i den kristdemokratiska valorganisationen 2002 var helt obegriplig. Lokalavdelningen fick lov att buga och bocka för att få ut relevant valmaterial och vi fick veta att man inte kunde komma hur som helst och när som helst och begära att få ut sånt vi behövde. Vid ett tillfälle hade vi hyrt bil för att kunna frakta allt det som vår ordförande rekvirerat. Tyvärr råkade vi komma när förrådsnissen var på dåligt humör. Vi fick inte ens en enda liten tunn tummetottfolder.

Jag informerade vårt borgarråd Ewa Samuelsson och Stefan Attefall att jag inte orkade fortsätta efter valet. Valorganisationen var som en skenande elefant som förlorat kompassriktningen. Jag informerade naturligtvis fler kristdemokrater om att jag var helt slutkörd. Det var rätt få av dem som hade kunnat styra upp situationen, som förstod situationens hårda verklighet. Urban Svensson hade utan tvivel passat bättre som fritidsledare än som Kristdemokraternas högste valgeneral!


Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var hårda ord och inga slimmade visor :-)

Max Hobstig sa...

Jag blir mäkta irriterad över att en del uslingar alltid hamnar med fötterna ner. Jag minns när jag själv var aktiv. Han svarade ju inte ens på mejl när det var kaos ute i bygderna.

Anonym sa...

Kristdemokraternas nye partisekreterare heter Lennart Sjögren. Han ersätter Urban Svensson som under tisdagen meddelade sin avgång. Lennart Sjögren har suttit i fullmäktige i Gävle sedan partiets framgångsval 1998. Han är 52 år, gift och har tre barn och sitter i styrelsen för den lokala pingstförsamlingen i Gävle.


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar