2006-09-11

Valstuga på 4 hjul



Jag slutar aldrig att förvåna mig över hur partierna år efter år envisas med att inför valen köpa in valstugor för dyra pengar och efter valen sälja stugorna med rätt stor förlust. Om stugorna hinner överleva till dess vill säga. Jag minns en tidig morgon för länge sedan då jag var ute för att rasta min hund. Efter en lång skogsrunda gick jag ner till torget i min dåvarande hembygd för att köpa en kopp kaffe på det konditori som inte längre finns. Den syn som mötte mig nere på torget fick mig att både skratta och gråta. Av två valstugor fanns bara två högar med plank och reglar samt en helvetes massa valmaterial som flög för vinden. Torget såg ut som om en tromb dragit förbi.

De traditionella valstugorna har tre avigsidor. De kan ramla omkull och de kan brinna upp eller ner. Men värst är att stugorna står där de står oavsett var än medborgarna befinner sig. För att komma till rätta med dessa tre minus lät ett par skarpsinniga kristdemokrater bygga en liten valstuga på hjul som rymmer allt som ett gäng valarbetare kan behöva för att på alla håll och kanter övertyga väljarna om KDs förträfflighet. Fördelen är att stugan kan tas med på både buss och tunnelbana och parkeras precis var som helst. För att inte tala om den uppståndelse stugan väcker. Till och med de mest hårdhjärtade socialdemokrat stannar upp och bligar avundsjukt på KDs lilla stuga!

Görans Hägglund presenterar KDs valfrågor på en minut.
Klicka på Windows Media Player

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar