2006-09-17

Valdagen året 2006



Nu har jag varit och röstat. Det var ingen som försökte hindra mig. I Sverige kan man gå och rösta utan att riskera vare sig liv eller hälsa. Det var inga beväpnad gäng som åkte omkring i bilar och försökte hindra oss som var på väg till vallokalerna. Sen när jag kom fram till skolan där man skulle rösta så var det folk från olika partier som stod och småpratade. Det kom fram en dam från Sveriges största parti och pratade. Hon försökte inte övertala mig att gå därifrån eller hota mig. Innan jag gick in i vallokalen kramade vi varandra trots att vi röstade på olika partier. Det är något rätt märkligt, det här med att få rösta. Uppskattningsvis på en höft är det väl kanske närmare eller över en miljard människor på det här jordklotet som faktiskt riskerar att bli både slagna eller dödade om de vill utnyttja sin rätt att gå och rösta. I Sverige får man rösta på vilket parti man vill. Det är något att tänka på och aldrig glömma. Alla har en röst oavsett om vi är man eller kvinna!

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan Max min vän.
Oj så fina bilder du hade på dig och frun. Tackar för ditt besök i gb boken, blev så glad när du tittar in. Ja kan förstå att du har haft en jobbig tid med allt vad valet. Hoppas du får en fin kväll och en skön helg med frun och vovven. Må så gott och ta vara på varandra.. Bamse kram //
Ann-charlott


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar