2012-02-05

Universalgeniet Omar Khayyam från Persien

Fyr-radig Omar Khayyam

För inte alltför länge sedan läste jag en underbar bok om det persiska universalgeniet Omar Khayyam. En gång hade han ett allvarligt samtal med Gud. Khayyam började sitt samtal med dessa ord: "Min Gud, Du vet att jag har försökt varsebli Dig så mycket jag har kunnat. Förlåt mig om min kunskap om Dig varit min enda väg till Dig!" Till Khayyams försvar kan väl sägas att det inte alltid är så lätt att tro på Gud, även om man vill. Själv har försökt tusen gånger tusen och en dag och alltid misslyckats!
Nedtecknat den 13 mars 2011 // Piraten Gretteheim

Khayyam, som sydde vetenskapens tält,
Har fallit i sorgens ugn och blivit plötsligt bränd,
Ödets saxar har skurit hans livs tältrep,
Och hoppets mäklare har sålt honom för intet!

Läs även andra bloggares åsikter om Khayyam:
, , , , ,
.

Inga kommentarer:


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar