2008-09-24

Kent Käcke har slutat i föreningen Tjuvgodsdotse

Besök föreningen Tjuvgods ... Klicka Här

Kent Käcke har slutat med allt han tidigare företog sig. Det sista stora projekt han var med och sjösatte var den ideella föreningen Tjuvgods som utför ett viktigt arbete för att ge de intagna på svenska fängelser en meningsfull fritid. Han har tidigare arbetet på den välkända föreningen KRIS, där han inte kunde finna sig tillrätta, eftersom han inte fick ihop KRIS hemsnickrade ekvation om hur ett sant och uppriktigt arbete i god kamratskap skall bedrivas, där hederlighet, drogfrihet och solidaritet måste vara vägledande på alla nivåer. När man jobbar med människor som har en missbruksproblematik och lever i ett socialt utanförskap kan man inte schackra med de banaliteter som leder till ett värdigt liv.



Döden tänkte jag mig så är titel på en dikt av Bo Setterlind. I sin dikt liknar Setterlind döden vid en gammal odalman och sig själv vid en liten harpalt som lyfts upp i odalmannens korg, där den slutligen somnar.

Det gick en gammal odalman
och sjöng på åkerjorden.
Han bar en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början och livets slut
sin nya fröskörd ut.
Han gick från soluppgång till soluppgång.
Det var den sista dagens morgon.
Jag stod som harens unge, när han kom.
Hur ångestfull jag var inför hans vackra sång!
Då tog han mig och satte mig i korgen
och när jag somnat, började han gå.
Döden tänkte jag mig så.




Kent, nu får du sova i odalmannens korg och höra hans sång.
Ängslas icke! Odalmannen är på väg mot de saligas ängder.


God natt - god sömn jag önskar dig,
du kära vandringsman.
Vi sluta sjunga och skiljas - vad mer
om aldrig vi träffas igen.

Jag har sagt något litet och fattigt av det
som brunnit hos mig och snart brinner ner,
men den kärlek, där fanns, ej förgängelse vet -
god natt - god sömn åt dig.

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , , , , , , , , , ,

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sorgeliga saker hända, än i våra dar minsann!


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar