2007-07-06

Beskjuten politiker får ersättning



Hej Max!
Jag sänder över en notis som kommer i nästa veckas tidning.
Mvh från NN, reporter på Lokaltidningen Mitt i Söderort.

BAGARMOSSEN:
Den förre kd-ledamoten i Skarpnäcks stadsdelsnämnd, Max Hobstig, får sammanlagt 28 500 kronor i ersättning från Brottsoffermyndigheten. I juni 2003 sköt någon genom en stängd ytterdörr rakt in i hans lägenhet. Beskjutningen ägde rum efter att Lokaltidningen Mitt i Söderort i två artiklar skildrat en konflikt som uppstått mellan honom och en annan politiker i stadsdelen sedan Max Hobstig engagerat sig för en kvinna som kände sig trakasserad av politikern. Efter attacken flydde han och hans hustru och lever nu med skyddad identitet på hemlig ort. 20 000 kronor är ersättning för den kränkning han utstått och resten är för sveda och värk.

Relaterad länk: icakuriren.pdf

Nyligen: , , , , , , , ,
.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Max!
Det är Du värd efter allt vad Du fått utstå!
Hoppas att Ni hämtat Er efter Maias död. Förstår att det var en stor förlust. Blir det en ny vovve?

Anonym sa...

Jobbade själv som befäl den här natten, inne på LKC. Ditt ärende är såpass ovanligt att jag faktiskt minns det, och vi hanterar ändå 1000-1300 ärenden per dygn.

Två saker som gjorde att du inte fick hjälp i förstaläget; den operatör du pratade med är inte aktuell för tjänst inom den diplomatiska kåren direkt. Det är det ena skälet. Skäl nr två är det faktum att du bor i ett flerfamiljshus, och ingen annan därifrån hade ringt om den skottlossning du uppgav hade inträffat.

Du skriver att alla i huset hade vaknat av skottlossningen, men att ingen då ringer Polisen är ju lite märkligt, eller hur?

Hur som haver såg jag till, utan påtryckningar från något annat Polisbefäl, att en patrull rullade fram till adressen.

Du har haft oturen att bli illa bemött, och misstrodd, i ett läge där du inte förtjänade det. Det beklagar jag, samtidigt som omständigheterna gjorde att en felbedömning från vår sida i mina ögon åtminstone inte är obegriplig.

Jag förstår mycket väl dina åsikter och synpunkter, hoppas du förstår mina.

Anonym sa...

Det var i alla fall en upprättelse efter all denna tid.

Anonym sa...

Jag är stum!!!

Anonym sa...

Jag och min kille och våran hundvalp har tänk att flytta in i det nya radhusområdent som byggs nu vid fotbollsplan. Vad tycker ni som bor där är det ett bra område att flytta till?

Skarpn�cksbo sa...

Du, Anonym.
Jag måste tyvärr berätta att Skarpnäck INTE är en av tryggaste
stadsdel att bo.
Jag flyttade hit tryggt tre år sedan och sensommaren 2004 var det någon jeng yngre människor som roade sig medelst att slå sönder fyra trapphusdörrar med hammare eller någon annan metallföremål, för dessa dörrfönstrar är av tjockare glas.
Då boende ringde polisen, fick de svaren att alla bilar är redan upptagna.
Några dagar senare tydligen samma jeng roade sig igen nu längst Skarpnäcks Allén och slog sönder flera butiksfönstrar. Kringboende videofilmade från sina fönstrar händelseförloppet och skickade dessa video till polisen som kunde ta fast dessa maradörer.
Misshandel utanförr en restaurant vid Allén är också rätt ofta förekommande. Polisen har patrullbilar varje kväll här men det hjälper inte, för när polisbilen kommer, försvinner brokstakarna mellan husen.
Jag vill inte bara berätta om negativa saker. Hirifrån är bara några hundra meter till härlig natur och ett-par kilometer till Flatenbadet som är verkligen en oas, och vinter. där man kan simma och flanera sommaren

Max Hobstig sa...

Som du beskriver Skarpnäck, så är det i de allra flesta ytterstadsområden. Stadsdelen Skarpnäck var från början ett av Europas mest barntätaste bostadsområden. När barnen senare växte upp till ungdomar fanns, trots vetskapen om väldigt många barn i stadsdelen, ingen egentlig beredskap för att barnen skulle bli som ungdomar är mest.

Det blev med andra ord ett jävla stök och bök i stadsdelen. Det var inte en lugn stund för oss som jobbade med ungdomarna. Var det inte det ena så var det något annat. För några av ungarna gick det helt snett i livet. För de flesta gick det rätt bra och för några få gick det förbannat bra.

Till Skarpnäcks yppersta tillgångar måste Nackareservatet räknas. Nackareservatet är ett ungefär 700 ha stort område som köptes in av Stockholms stad i slutet på 30-talet. Genom åren har det kommit att bli ett av de viktigaste friluftsområdena i södra Stockholm. Nackareservatet ingår i en av Stockholms gröna kilar, Tyrestakilen, och hyser stora naturvärden


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar