2006-12-30

Saddam Hussein avrättad



Jag vill nog påstå att jag blev en aning chockad när jag hörde att Saddam Hussein avrättats. Jag blev alldeles kall inombords. Min första tanke var att varken amerikanarna eller deras marionetter i Irak verkar vara riktigt kloka. Hussein var en av vår tids elakaste personer. Han hade mycket blod på sina händer. Man kan nog säga att han var en av vår tids värsta förbrytare. Men att ta livet av Saddam Hussein visar att både Irak och USA förordar en justis som står väldigt långt från den som hela Europa ställt sig bakom.

Medlemsstaterna i EU tillåter inte dödsstraff, eftersom det strider mot Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna. Det bör även påpekas att de länder som vill bli medlemmar i Europeiska unionen först måste ha avskaffat dödsstraffet.

Annat om: , , AVRÄTTNINGEN,

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Låt den som är helt utan synd kasta första stenen" var det någon klok man som sa.

Dödsstraff är en vidrig form av personlig hämdlystnad. Faktiskt tror jag vi människor behöver ta avstånd från allt dödande. Låt det som lever leva tills det dör av sig självt. I detta fall borde det räcka med livstids fängelse.
Fy f-n för människor som anser sig ha rätt att ta andras liv...

Max Hobstig sa...

Saddam Hussein har sedan han greps aldrig förtjänat vår medömkan eller vårt medlidande. Men bortom alla hans brott fanns en människa, en Guds avbild, som ingen hade rätt att avsluta genom vare sig hängning eller annan metod.

Anonym sa...

Jag blev förvånad eftersom avrättningen verkställdes så fort efter att domen fallit.

Anonym sa...

USA uppges ha velat vänta med avrättningen av Iraks exdiktator Saddam Hussein. Skulden för arrangemanget förskjuts därmed mot Iraks ledare Nuri al-Maliki.


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar