2006-09-27

Pensionerad Göran



En del känner nog skadeglädje över att Göran Persson nu kommer att lämna det politiska slagfältet och bli pensionär. Det gör i alla fall inte jag eftersom jag mer ser den politiska arenan som en fotbollsmatch. Så som alla vet kan det förlorande laget komma igen till nästa match. Se bara på Hammarby. Först de skamliga händelserna i matchen mot Djurgården och nu senast segern mot AIK som även den slutade med kravaller och upplopp. Det är publiken som bestämmer standarden.

Göran Persson har nog gjort sitt allra bästa, utifrån hans vision om en bättre värld, även om det mot slutet blev rätt segt. Men som slaven på triumfvagnen säger jag till Alliansen: ”Kanske var det mer Perssons brister och inte Er förträfflighet som gav Er segern” Gamla klokskaper behöver inte vara sämre än nya. Som den här om omorganisation ...

Vi tränade hårt, men varje gång som vi började få fungerande grupper skulle vi omorganiseras. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är för att skapa illusionen av framsteg medan den bara åstadkommer mer kaos, ineffektivitet och demoralisering.
Gaius Petronius (död 60 e Kr)

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer:


Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar